Saturday, September 20, 2008

Perlu ke Persatuan Mahasiswa Islam USMKK(PMIUSMKK)?

Jika difikirkan perlu ke penubuhan PMIUSMKK? Pusat Islam kan ada. Pusat Islam sebenarnya badan yang tertumpu kepada semua warga kampus. Jadi skop bidang kerja bagi Pusat Islam adalah luas. Adalah sukar bagi Pusat Islam menumpukan hanya kepada golongan mahasiswa sahaja. Oleh itu penubuhan PMIUSMKK adalah releven bagi meningkatkan lagi penumpuan kepada golongan mahasiswa. Rasional penubuhan PMIUSMKK ialah:

- Mahasiswa islam USMKK memerlukan satu persatuan yang mampu memayungi kehidupan mereka di kampus dan menjadi pemusatan segala hal yang berkaitan dengan pelajar islam di kampus USMKK.

-Keadilan dan kebebasan berpersatuan. Mahasiswa Islam juga berhak untuk mempunyai persatuan sendiri memandangkan agama lain seperti buddha, kristian, dan hindu sudah mempunyai persatuan mereka masing - masing.

Kesinambungan daripada PMI induk. Kesatuan pelajar Islam seluruh USM.

Objektif Penubuhan PMIUSMKK:

- Menyatukan seluruh mahasiswa Islam Universiti Sains Malaysia Kampus Kesihatan (USMKK) berasaskan ikatan persaudaraan Islam.

- Memelihara kebajikan mahasiswa Islam dari semua aspek merangkumi akademik dan bukan akademik.

- Menjadi pusat pentarbiyahan kepada mahasiswa dalam memupuk kefahaman dan kesedaran masyarakat kampus ke arah pengamalan dan penghayatan cara hidup Islam yang sebenar.

- Melatih mahasiswa dalam aspek kepimpinan yang matang dan pengurusan yang berkesan, sesuai dengan perkembangan tuntutan semasa masyarakat dan Negara.

- Sebagai wadah kepada Mahasiswa Islam USMKK menjalankan aktiviti secara langsung, lebih terancang, teratur dan berkesan serta menepati syariah Islam itu sendiri.

No comments: